Városlista
2026. június 10, szerda - Margit

Hírek

2011. December 30. 08:14, péntek | Belföld
Forrás: mno.hu/MTI

A gyermekek 20 százaléka veszélyben van miatta

A gyermekek 20 százaléka veszélyben van miatta

Az Európai Unióban élő gyermekek mintegy 20 százaléka kövér vagy elhízott.

Ez súlyos egészségügyi veszélyt jelent: korán megjelenő cukorbetegséget, magas vérnyomást, az ízületek fejlődésének zavarait. Ráadásul a túlsúlyos gyerekből sokkal gyakrabban lesz kövér felnőtt, mint a súlytöbblet nélkül növekedőből.

Az Európai Unióban Wolfgang Ahrens német professzor vezetésével öt éve kezdődött az a tanulmány, amely azt vizsgálja, hogy a 2-10 éves európai gyerekek egészségét, fejlődését milyen módon és mértékben befolyásolja az étkezés, életmód és társadalmi környezet. A megfigyelések legújabb eredményeit az International Journal of Obesity közölte.

A vizsgálat szerint a tízévesnél fiatalabb gyermekek körében több lánynak van súlytöbblete, mint fiúnak. Az EU déli részének országaiban minden öt gyerekből egy túlsúlyos, míg az északi országokban a kövérek aránya csak 5 százalék.

A kutatók szerint a gyermekkori elhízás szorosan összefügg azzal, hogy ez a korosztály úgy eszik, hogy közben nézi a televíziót. A svéd gyerekeknek legfeljebb egynegyede eszik tévénézés közben, míg az olaszok többsége a képernyő előtt ülve fogyasztja el ennivalóját. Ez nyilvánvalóan csak egy szempont az elhízással kapcsolatos tényezőkből, de érdekes és elgondolkodtató tény.

Azt is leírják, hogy Svédországban a gyerekek sokkal kevesebb cukrozott üdítőt isznak, mint délebbi országokban élő kortársaik. A kulturális szokásoknak megfelelően a vizsgálatban részt vevő svéd gyerekek között senki sem evett heti három édességnél többet, és csak 1 százalék fogyasztott háromnál több szeletnyi süteményt.

A svéd kicsinyek 40 százaléka evett naponta friss gyümölcsöt és ők fogyasztották a legtöbb nyers zöldséget is. Az északi gyerekek 60 százaléka kapott heti egy-három alkalommal valamilyen friss zöldségfélét.

Az iskoláskor előtti időszakban a gyerekek fele fogyasztott zöldséget, valamilyen módon feldolgozva naponta legalább egyszer, míg Olaszországban és Ciprusban az ilyen gyerekek aránya csupán 20 százalék. Az egészséges étkezéshez ezt az arányt helyes volna növelni.

A tanulmány készítői 16 224 gyereket vizsgáltak, szüleikkel együtt. A gyerekek életkora 2-10 év volt. A vizsgálat Magyarországon is folytatódik azzal a céllal, hogy segíthet az egészséges gyermekkori életmód kialakításában.

Ezek érdekelhetnek még

2026. Június 10. 06:55, szerda | Belföld

OGY - Benyújtotta a kormány az európai uniós források hazahozatalához szükséges törvényjavaslatot

Benyújtotta a kormány az európai uniós forrásokhoz való hozzáférés érdekében szükséges egyes törvények módosításáról szóló javaslatot kedden este.

2026. Június 09. 16:00, kedd | Belföld

Kapitány István teljes miniszteri fizetését a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentőalapítványnak ajánlja fel

Kapitány István a teljes miniszteri fizetését a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentőalapítványnak ajánlja fel. A gazdasági és energetikai miniszter ezt hétfő este jelentette be a Facebook-oldalán.

2026. Június 09. 15:00, kedd | Belföld

Vitézy Dávid: újra elérhető a Vonatinfo webes felülete

Újra elérhető a teljesen nyilvános, regisztrációhoz nem kötött Vonatinfo - közölte Vitézy Dávid, közlekedési és beruházási miniszter a Facebook-oldalán hétfőn.