Hírek
2018. Április 26. 05:00, csütörtök |
Életmód
Forrás: infovárosok
Bő 10 év és vége a műanyag csomagolásoknak?
Az Európai Unió nemrég közzétett környezetvédelmi stratégiájának tervezete hadat üzen az egyszer használatos műanyag palackoknak. Lehet, hogy 2030-ban már papírüvegből töltjük a kólát is?
20 000 pet palack másodpercenként. Ennyit vásárolnak az emberek világszerte és továbbra is előszeretettel használnak plasztikzacskókat, műanyagból készült evőeszközöket, tányérokat és szívószálakat. Alig néhány perc után a kukában landolnak, mégsem szabadulunk meg tőlük gyorsan. Sőt. Több száz évbe is beletelik, amíg a műanyagok lebomlanak. Addig viszont jelentős pusztítást végeznek élő környezetünkben.
Minden évben csak Európában 25 millió tonna keletkezik, amelynek mindössze 30 százalékát hasznosítják újra, 8 millió tonna pedig egyenesen az óceánokba és a tengerekbe jut, mérhetetlen károkat okozva a tengeri ökoszisztémában. Ám téved, aki azt hiszi, hogy a következmények megállnak az állatvilágnál, hiszen a mikroméretű műanyagok a halakon keresztül a tányérunkra kerülnek, ami számos egészségügyi problémához vezethet.
Az Európai Bizottság januárban közzétett az Unió teljes területére kiterjedő, az egyszer használatos műanyagok és a tengeri műanyaghulladék felszámolására vonatkozó stratégiájának részeként közel 100 millió eurót fektetnének új technológiák és anyagok kifejlesztésébe, a visszagyűjtés és a feldolgozás modernizálásába. A tervezet célja, hogy 2030-ra a műanyagok 55 százaléka újrahasznosított legyen, és a fejenként évente felhasznált műanyagzacskók száma a tagállamok mindegyikében 40-re csökkenjen az átlagos 90-ről.
A stratégia részeként a tagállamoknak monitoroznia kell a műanyag feldolgozását és csökkentenie kell a műanyaghulladékot, emellett pedig nagyobb hangsúlyt kell fektetni a lakosság edukációjára a szelektív hulladékgyűjtésre és a hulladék feldolgozására vonatkozóan. Az szabályozás a tervek szerint új üzleti lehetőségeket teremt majd az újrafeldolgozás piacán.
Az egyszer használatos műanyagok kiszorulása egyben azt is jelenti, hogy előtérbe kerülnek majd az olyan környezetbarát csomagolóanyagok is, mint a hullámkarton. A 100 százalékban újrahasznosítható, ráadásul költséghatékony hullámpapír a fenntarthatósági követelmények növekedésével egyre népszerűbb, a fejlesztéseknek köszönhetően pedig hosszabb távon már az üdítőitalos palackokat is helyettesítheti.
„A csomagolóiparnak alapjaiban kell megváltoznia, ha nem szeretnénk, hogy előbb-utóbb ellepjen minket a műanyag. A műanyagot 60-70 éve használjuk igazán, de ez idő alatt a legtöbb iparágban kulcsfontosságú szerepe lett, annak ellenére, hogy megközelítőleg 500 év alatt bomlik le – ez azt jelenti, hogy minden műanyag, amit eddig a világon előállítottak, még mindig létezik. Nagyon örülünk annak, ha megszületik egy olyan tervezet, amely elősegíti az egyszer használatos műanyagok megszüntetését, támogatja a hullámkarton és az ehhez hasonló versenyképes környezetbarát csomagolóanyagok felhasználását, és hozzájárul a csomagolóipar fenntarthatóvá tételéhez” – mondta Miklós Zsolt, a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezetője.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Január 18. 09:33, szombat | Életmód
Energiaügyi Minisztérium: 300 ezer fölé növeli a kisebb napelemes rendszerek számát a Napenergia plusz program
A december-januári véghajrában további majdnem 750 támogatási kérelem érkezett be a népszerű zöldenergia támogatásra.
2025. Január 17. 07:50, péntek | Életmód
Trump filmügyi nagykövetté nevezte ki Sylvester Stallone-t, Mel Gibsont és Jon Voight-ot
Donald Trump leendő elnök Hollywoodért felelős különleges megbízottá nevezte ki Sylvester Stallone, Mel Gibson és Jon Voight színész-rendezőket csütörtökön.
2025. Január 16. 08:13, csütörtök | Életmód
Joe Biden biztonsági kockázatok miatt betiltja a kínai és az orosz technológiák beépítését járművekbe
2025. Január 15. 07:54, szerda | Életmód
NMHH: közösségi média nélkül ma már szinte lehetetlen érvényesülni
Platformizálódott a magyar kommunikációs tér, így napjainkban nehezen érvényesülhetnek azok a piaci vagy közéleti szereplők, amelyek nincsenek jelen a közösségi médiában