Városlista
2026. június 13, szombat - Antal, Anett

Hírek

2011. November 24. 14:55, csütörtök | Belföld
Forrás: mno.hu/MTI

Így lassíthatja az öregedést

Így lassíthatja az öregedést

Jobban teljesítettek a memóriateszteken azok az emberek, akiknek az étrendje gazdag volt kolinban, és kisebb eséllyel jelentkeztek agyukban demenciára utaló jelek is – állapították meg tanulmányukban amerikai kutatók.

A kolin a B-vitamin-komplexek közé sorolható fontos tápanyag, olyan ételekben fordul elő, mint a tengeri halak, a tojás, a máj, a csirke és egyes hüvelyesek. Rhoda Au kutatásvezető, a Bostoni Egyetem orvosi karának munkatársa szerint az eredmények újabb bizonyítékkal szolgálnak arra, hogy az étrend befolyásolhatja, a megfelelő ételek fogyasztása pedig lassíthatja az ember öregedési folyamatait.

A kutatók egy hosszú távú követéses vizsgálat adatait elemezték, amelyben 1400, 36 és 83 év közötti ember vett részt. A tanulmányba bevont önkéntesek 1991 és 1995 között részletes kérdőívekben számoltak be étrendjükről. Ezt követően 1998 és 2001 között memóriateszteket töltöttek ki, a kutatók felmérték különböző kognitív képességeiket, és mágneses rezonanciás készülékkel (MRI) térképezték fel agyukat.

Étrendjük kolintartalma alapján négy csoportba osztották a résztvevőket. A memóriateszteken a felső negyedbe tartozó emberek átlagosan jobban teljesítettek, mint a kolinbevitel szempontjából az alsó negyedbe sorolt önkéntesek. Au ugyanakkor hozzátette, hogy a teljesítményben tapasztalt különbség kicsi volt, a mindennapi életben talán észre sem lehetne venni.

Arra azonban felhívta a figyelmet az eredmény, hogy a tartósan elégtelen kolinbevitel idős korra hozzájárulhat a gyorsabb szellemi leépüléshez. Az MRI vizsgálatok során a több kolint fogyasztók agyában kisebb valószínűséggel találtak olyan területeket, amelyekben a fehérállomány túlzott intenzitása volt látható. Ez a jelenség az agyi erek kezdődő problémájára, a demencia emelkedett kockázatára utalhat.

A tanulmányt az American Journal of Clinical Nutrition című szakfolyóiratban ismertették szerzői.

Ezek érdekelhetnek még

2026. Június 13. 14:00, szombat | Belföld

Németh Zsolt bírálta a Fidesz EU ellenes politikáját

Németh Zsolt: a Fidesz-kormány \"túltolta\" az Európa-ellenes politikát, a pártnak vissza kell térnie a polgári irányhoz.

2026. Június 13. 13:00, szombat | Belföld

Meteorológia: a jövő héten megérkezik az első tartósabb kánikula

Míg a jelenlegi hőmérséklet inkább a májust idézi, a jövő héten megérkezik az első tartósabb kánikula - írta a HungaroMet Zrt. a Facebook-oldalán pénteken.

2026. Június 13. 09:00, szombat | Belföld

Nemsokára érvényüket vesztik a régi személyi igazolványok

Ezt érdemes észben tartani. 2000 előtt kiállított személyigazolványok 2026. augusztus 3-án lejárnak. A csere ingyenes, de időben érdemes intézni.

2026. Június 13. 08:27, szombat | Belföld

Magyar Péter: megállapodás született Magyarország és Ukrajna között a kárpátaljai magyarságról

Hivatalossá vált a történelmi megállapodás Magyarország és Ukrajna között a kárpátaljai magyarság oktatási, kulturális, nyelvhasználati és politikai jogairól - közölte Magyar Péter miniszterelnök pénteken Facebook-oldalán.