Hírek
2021. November 30. 17:07, kedd |
PR
Forrás: kép- pixabay
Költséghatékonyabbak és energiatakarékosabbak az elektromos buszok, mint a dízelek

Nemzetközi tesztprogram vizsgáztatja a magyar fejlesztésű elektromos Ikarus buszt.
"e-ULTIMATE” a neve annak az 13 európai városra kiterjedő projektnek, amelynek keretében az elektromos buszok töltési és működtetési módszereit tesztelik és hasonlítják össze dízel buszokéval.
A program keretében november elejétől utazhatnak a zalaegerszegi utasok a magyar tervezésű és Székesfehérváron gyártott Ikarus 120e elektromos buszon. Az eddig gyűjtött és elemzésre került első körös adatok egyértelműen azt mutatják, hogy az elektromos buszok minden tekintetben jobban teljesítenek dízel társaiknál.
A klímavédelem a kormány fontos prioritása, Zalaegerszeg pedig kiemelkedő állomás ebben, a zöld busz mintaprojekt kapcsán – mondta szerdán Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium körforgásos gazdaság fejlesztéséért, valamint energia és klímapolitikáért felelős államtitkára az elektromos buszok tesztelése kapcsán. A kormány célja, hogy 2022-től, a 25 ezer főnél nagyobb városokban a jelenleg közlekedő 2800 helyi autóbuszból 1100 darabot elektromos hajtásúra cseréljenek. A mostani teszt sajátossága, hogy egy erre kifejlesztett szoftver segítségével egyidejűleg vetik össze egy dízel- és egy elektromos busz működési költségeit.
A tesztelésben résztvevő magyar fejlesztésű Ikarus 120e különlegessége, hogy tesztjelleggel működik a buszban egy kamerarendszer is, amely a hátrahagyott értékeket, a szemetelést, valamint az esetleges rongálásokat detektálja. A busz utaskapacitása 30 ülőhely és 54 állóhely, össztömege 18 500 kilogramm, hatótávolsága pedig 350 kilométer egy töltéssel.
Sipos Zoltán, az Ikarus buszokat értékesítő Electrobus Europe Zrt. cégvezetője elmondta, hogy mivel az elektromos járművek térnyerése egyre inkább megköveteli a megfelelő energiaellátás biztosítását is, ezért az Ikarus Székesfehérváron külön töltőállomást, valamint energiatároló rendszert is fejleszt és értékesít.
Az „e-ULTIMATE” -elnevezésű projekt egyik legfontosabb célja, hogy felhívja a lakosság, a városi döntéshozók és a buszok üzemeltetőinek figyelmét az elektromos buszok bevezetésének fontosságára, emellett pedig az, hogy kifejlesztésre kerüljön egy döntéstámogató rendszer (decision support system - DSS), amely azonosítani képes azt a technológiát, töltési módszert, amelyik a legjobban megfelel a vizsgált városok mobilitási követelményeinek, valamint számszerűsíti és ezáltal összehasonlíthatóvá teszi a különböző működtetési módszereket a felmerülő költségek alapján. A programban résztvevő városok mindegyikében végeznek, a különböző töltési és működtetési módszereket vizsgáló demonstrációs teszteket.
A magyarországi partnerek és a közreműködő szervezetek között szerepel többek között a Zalai Önvezető Jármű Klaszter (ZONE Klaszter Nonprofit Kft.), a HUMDA Zrt., az Electrobus Europe Zrt. (Ikarus cégcsoport), Zalaegerszeg városa, és a Volánbusz Zrt.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Február 22. 12:12, szombat | PR
Egyre idősebbek a magyarországi autók, a múlt évben az átlagéletkor már elérte a 16 évet.
Ezzel összhangban van a K&H biztos jövő felmérés eredménye is, amely szerint az autóval rendelkező középkorúak esetében a 15 évnél idősebb autók aránya 56 százalékra nőtt a korábbi 44 százalékról.
2025. Február 19. 12:14, szerda | PR
A fiatalok harmada mielőbb távozna a szülői házból
Tízből négy fiatal még a szüleivel együtt él, és a többségük halogatja az önálló lakóingatlanba történő költözést – erre jutott a K&H ifjúsági index, amely a 19-29 évesek költözési szándékait is vizsgálta.
2025. Február 14. 10:01, péntek | PR
Több mint 100 ezer diák a pénzügyi versenyben
Új rekord a K&H vigyázz, kész, pénz! diákoknak meghirdetett pénzügyi edukációs versenysorozatában: idén összesen 3438 csapat jelentkezett, ami 10 százalékkal több, mint az előző évben.
2025. Február 13. 16:32, csütörtök | PR
15. Fonyódi Kolbászfesztivál: Híd épül Badacsony és Fonyód között!
Na nem szó szerint, hanem inkább képletesen, mert ahogy Hartai Béla, Badacsonytomaj polgármestere is megfogalmazta: „Elkezdjük közösen építeni a kulturális és turisztikai hidat Badacsony és Fonyód között!”