Hírek
2024. December 05. 07:51, csütörtök |
Külföld
Forrás: MTI
Visszaállamosítják a brit vasútat

Jövőre megkezdődik a konzervatív párti kormányok által három évtizeddel ezelőtt privatizált brit vasúthálózat újbóli államosítása.
A program a nyári parlamenti választások óta kormányzó Munkáspárt előre meghirdetett gazdaságpolitikai cselekvési terveinek egyik sarkalatos eleme.
A londoni közlekedési minisztérium szerdai tájékoztatása szerint először három magánszektorbeli vasúti szolgáltató, a South Western Railway, a c2c és a Greater Anglia kerül ismét köztulajdonba 2025-ben.
A jövőre államosítandó három üzemeltető után a következő két évben várhatóan további három magáncég, a Thameslink, a Great Northern és az East Midlands Trains is újból állami tulajdonba kerül.
Heidi Alexander brit közlekedési miniszter a szerdai bejelentéshez fűzött nyilatkozatában úgy fogalmazott, hogy a brit utazóközönség túl hosszú ideje szenved egy olyan vasúti szolgáltatási rendszertől, amely egyszerűen működésképtelen.
A munkáspárti kormány választási programjában meghirdetett hosszú távú államosítási terv alapján az egyes vasúttársaságok olyan ütemben kerülnek ismét állami tulajdonba, ahogy a jelenlegi magánszektorbeli üzemeltetők koncessziós szerződései lejárnak.
A terv központi eleme a Great British Railways nevű állami szervezet létrehozása, amelynek feladatköre idővel a vasúti infrastruktúra fenntartására és a vonatközlekedés működtetésére egyaránt kiterjed.
Szerdai tájékoztatásában a brit közlekedési tárca közölte: várakozása szerint a következő három évben lezajlik a jelenlegi szerződések alapján magáncégek által működtetett teljes vasúti utasszállítási ágazat állami átvétele.
A minisztérium szerint az elmúlt évtizedekben meghonosodott koncessziós magánvasúti rendszer kudarcba fulladt, a késések, a járattörlések és a pazarlás mértéke elfogadhatatlanná vált.
Az 1990-es évek konzervatív párti kormányainak hatalmas ívű privatizációs kampányában 1993-ban jött el a vasút ideje: akkor hozták meg a British Rail állami vasúttársaság lépésenkénti privatizációjáról intézkedő törvényt, amelynek értelmében az utas- és a teherszállítást, valamint a pályakezeléssel foglalkozó céget (Railtrack) külön-külön adták magánüzemeltetésbe.
A vasútvonalakat 14 hónap alatt, egyenként ítélték oda franchise-rendszer keretében különböző magánvállalatoknak. A magánosított vasúti hálózat működése azonban azóta is szinte folyamatos bírálatok tárgya az elmaradt fejlesztések, a sorozatos késések, járatkiesések és a vonatok krónikus túlzsúfoltsága miatt.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Február 22. 08:17, szombat | Külföld
Donald Trump: Zelenszkijre nincs igazán szükség az ukrajnai háború lezárását célzó tárgyalásokon
Volodimir Zelenszkij ukrán elnökre nincs igazán szükség az ukrajnai háború lezárását célzó tárgyalásokon -
2025. Február 19. 07:36, szerda | Külföld
Kreml: Vlagyimir Putyin kész tárgyalni Volodimir Zelenszkijjel
Vlagyimir Putyin orosz elnök kész tárgyalni ukrán hivatali partnerével, Zelenszkijjel is, de utóbbi legitimitása hivatali idejének lejárta miatt megkérdőjelezhető - jelentette ki Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője újságíróknak.
2025. Február 18. 08:02, kedd | Külföld
Ukrán elnök: Ukrajnát nem hívták meg a szaúdi orosz-amerikai tárgyalásokra, ezért nem fogadja el az eredményét
Ukrajna nem tudott róla, így nem is vesz részt a valószínűleg Szaúd-Arábiában megrendezendő amerikai-orosz tárgyalásokon, és nem ismer el semmilyen megállapodást Ukrajnáról Kijev részvétele nélkül
2025. Február 15. 08:24, szombat | Külföld
Zelenszkij: amíg Ukrajna nem NATO-tag, másfél milliós hadseregre van szüksége
Ukrajnának, amíg nem csatlakozik a NATO-hoz, 1,5 milliós hadseregre van szüksége ahhoz, hogy ellenálljon Oroszországnak